Den vanskelige varmebalansen. 

 

Vil du holde deg varm ute, i kaldt vær, kan det ofte være nok å huske 2-3 lag med klær, helst mye ull – og et vind- og vann-avvisende plagg helt utenpå det hele. Vips, så er du ganske varm – og særlig hvis du også husker å ta vare på hodet, hendene, og føttene.  

Men hva skjer hvis du løper, går oppoverbakke, eller tar en skikkelig lang tur? Anstrenger deg litt? Den mest typiske overraskelsen er at det kan bli ubehagelig kaldt. Når terrenget varierer, og intensiteten i bevegelsene dine etterhvert går litt ned, vil svetten kjøles ned utenfra, og overskuddsvarmen (svetten) blir rett og slett kald.

Kjenner du deg igjen? Du setter deg ned for å ta en pause, og oppdager at klærne dine ikke har klart å transportere overskuddsvarmen raskt nok gjennom alle lagene. Det gikk bra så lenge du var i jevn, høy aktivitet, men med én gang du reduserte farten, kom kulda.

Vårt råd er at du tar på deg ull i flere lag, når det er kaldt ute. Lanullvas spesielle strikkemetode, med ekstra mange pustehull strikket inn i ulla, gjør at plaggene puster bedre. Den ujevne overflaten i plagget, gjør dessuten at mindre svette suges opp i ulla, og mer overskuddsvarme strømmer ut til det ytterste laget.

Men – å holde seg helt tørr er vanskelig, særlig hvis du kjører høy intensitet. Den dyre anorakken, eller et annet ytterplagg, kan nemlig også ødelegge for den gode varmebalansen. Er plagget super-vindtett og 100% vann-avvisende, er pusteegenskapene ofte alt for dårlige.

Mange slår et slag for mer pustende ytterplagg også (litt bomull i anorakken eller vindjakken, for eksempel), og legger et tettere ytterplagg i sekken, for sikkerhets skyld.

Prøv deg frem. To lag ull og et ytterplagg tilpasset vær og aktivitetsnivå, er gulloppskriften for mange.

 

 

Den vanskelige varmebalansen. 

 

Vil du holde deg varm ute, i kaldt vær, kan det ofte være nok å huske 2-3 lag med klær, helst mye ull – og et vind- og vann-avvisende plagg helt utenpå det hele. Vips, så er du ganske varm – og særlig hvis du også husker å ta vare på hodet, hendene, og føttene.  

Men hva skjer hvis du løper, går oppoverbakke, eller tar en skikkelig lang tur? Anstrenger deg litt? Den mest typiske overraskelsen er at det kan bli ubehagelig kaldt. Når terrenget varierer, og intensiteten i bevegelsene dine etterhvert går litt ned, vil svetten kjøles ned utenfra, og overskuddsvarmen (svetten) blir rett og slett kald.

Kjenner du deg igjen? Du setter deg ned for å ta en pause, og oppdager at klærne dine ikke har klart å transportere overskuddsvarmen raskt nok gjennom alle lagene. Det gikk bra så lenge du var i jevn, høy aktivitet, men med én gang du reduserte farten, kom kulda.

Vårt råd er at du tar på deg ull i flere lag, når det er kaldt ute. Lanullvas spesielle strikkemetode, med ekstra mange pustehull strikket inn i ulla, gjør at plaggene puster bedre. Den ujevne overflaten i plagget, gjør dessuten at mindre svette suges opp i ulla, og mer overskuddsvarme strømmer ut til det ytterste laget.

Men – å holde seg helt tørr er vanskelig, særlig hvis du kjører høy intensitet. Den dyre anorakken, eller et annet ytterplagg, kan nemlig også ødelegge for den gode varmebalansen. Er plagget super-vindtett og 100% vann-avvisende, er pusteegenskapene ofte alt for dårlige.

Mange slår et slag for mer pustende ytterplagg også (litt bomull i anorakken eller vindjakken, for eksempel), og legger et tettere ytterplagg i sekken, for sikkerhets skyld.

Prøv deg frem. To lag ull og et ytterplagg tilpasset vær og aktivitetsnivå, er gulloppskriften for mange.